Varför har ni ett CRM-system?
Why
|
Varför har ni ett CRM-system? Vad är syftet med ett CRM-system på ert företag? Med handen på hjärtat - kan du och användarna av systemet svara på den frågan och skulle de svara samma sak? Vi tror att svaret varierar med antalet personer vi frågar. Vi har provat. En tydlig bild av identitet avseende CRM ger ett högre engagemang och därför måste vi identifiera och klargöra varför! För oss handlar det om två tydliga områden: Ökad försäljning på ny och/eller befintlig kund Ökad kundnöjdhet Genom, eller tack vare ett väl använt CRM-system kan vi också skapa struktur, ordning och effektivitet vilket leder till nöjdare medarbetare. Det vill säga ett i alla stycken mer lönsamt och välmående företag. Detta är dock svårare att mäta. Syftet måste vara tydligt, och det behöver inte vara särskilt krångligt: “CRM-systemet ska bidra till att vi överträffar våra försäljningsmål” “CRM-systemet ska hjälpa oss nå branschens nöjdaste kunder” “CRM-systemet ska hjälpa användarna hitta, behålla och vidareutveckla kunder” Eller kanske bara, “CRM-systemet ska hjälpa oss överträffa våra övergripande målsättningar”.. BizBeat hjälper er identifiera och formulera ert “WHY”. Men än viktigare, att involvera och inspirera de som faktiskt ska använda systemet på daglig basis. Ibland kan syftet med ett CRM-system bli tydligare först efter det att man har tydliggjort mål och strategier. |