Hoppa till innehåll

Vilka mål ska uppnås?

Objectives

Objectives Vilka övergripande mål är det CRM-systemet ska hjälpa er nå?
Vad har ni för delmål på resan?
Det vi kan mäta, kommer också ha förutsättningar att bli gjort.
Och, som någon vis person en gång sade, “You cannot score without a goal”.

Om visionen är att ha branschens nöjdaste kunder - vilka övergripande mål tar er dit?
År 1, 2 och 3?
Sannolikt mäter ni kundnöjdhet, genom NPS eller på annat sätt.
Ni kan målsättning om att ha ett NPS-score på 70,75 och 80.

Om det gäller försäljning kan det röra sig om att öka antal eller volym på nya kunder, öka försäljningen av befintliga produkter på befintliga kunder, eller kanske att få befintliga kunder att köpa en ny vara eller tjänst.

Det vi vet om målsättningar är att ju fler mål ni sätter upp, desto sämre resultat riskerar ni få.
Sätter ni upp 1-3 målsättningar, så är chansen stor att ni når 1-3 mål.
Med 4-10 olika mål, så når ni kanske bara 1-2.
Över 11 ger sannolikt noll i måluppfyllelse.

De övergripande mål som CRM-systemet ska hjälpa er nå talar om vilka strategier vi behöver identifiera.