CRM-artiklar

Hur arbetar BizBeat med uppdrag

Skriven av Stefan Möller | Sep 15, 2022 6:37:12 PM

Om vi inte vet vart vi ska så är det omöjligt för oss att guida användarna rätt. Vi börjar därför varje uppdrag med en work-shop enligt konceptet ”Lönsam CRM”.
För de bolag som sedan går in i ett långsiktigt strategiskt samarbete tillsammans med oss ingår därför denna del. Den är så viktig för vår gemensamma framgång.

Vi arbetar oss gemensamt fram till vilka mål och strategier CRM-systemet ska stötta att realisera. Naturligtvis bör de rimma med bolagets målsättningar.
Därefter kan det ibland vara enklare formulera visionen och syftet med CRM. Det blir tydligare när vi vet vart vi ska.
Ofta stöttar vi även som rådgivare, med de strategiska frågorna. Ibland hjälper vi också till med att formulera de övergripande målen.
Det är först när vi vet vilka 1-3 övergripande mål (less is more) vi ska finna drivarna för, som vi kan skapa en handlingsplan. Det vill säga en lösning med funktioner och rapporter i ett CRM-system.

Eftersom det har varit val nu 2022, väljer jag att göra en liknelse till våra politiska partier.
Kan du säga vilken vision våra olika partier har för vårt land? Kommer du ihåg Donald Trumps vision för USA? Det tror jag du gör. Make America...
Kommer du ihåg Hillary Clintons?
Nä, trodde inte det.

Kan du säga vilket det övergripande målet är, på längre sikt för våra politiska partier?
Hur ser de 1-3 viktigaste strategierna ut för att nå målen?
Vad är det absolut viktigaste man behöver för att sedan realisera strategierna. Vilka är de främsta drivarna eller utmaningarna som måste lösas?
Löser vi dem – så kommer det andra av sig självt.
Visste ni att det var så man angrep målsättningen att sätta en människa på månen?
Man identifierade de tre absolut största utmaningarna, och sedan började man arbeta med handlingsplaner för att lösa dem. Kunde man lösa dessa, så skulle resten inte vara några problem.
(det var hur ska vi kunna landa på månen, hur ska vi kunna starta från månen och hur ska vi få henne tillbaka till jorden utan att brinna upp eller krascha)

I politiken hörde vi mest om massa ”Vad”. Längre och hårdare straff, fler poliser, lägre skatter, högre ersättningar, fler personer inom sjukvården, korta köerna, högre pension.
Men väldigt sällan får vi höra om de övergripande strategierna.
Ännu mer sällan om målet.
Och nästan aldrig om deras vision.
Vilket parti väljer man att rösta på då?

Nåväl, liknelsen kanske haltar något.
Men, det gör många CRM-system också😊
Så, på genom vår metodik kan vi kanske inte lösa en månlandning, men vi är övertygade om att vi kan skapa större nytta av ert CRM-system.